Till sidans huvudinnehåll

Hissbyte på Moränvägen

Under 2026–2028 byter vi ut hissarna i våra fastigheter på Moränvägen. Varje hiss tar ungefär fyra veckor att byta. Här hittar du aktuell tidsplan, vanliga frågor och information om vad som gäller under byggtiden och vart du kan vända dig om du behöver hjälp.

Äntligen är det dags att byta ut de gamla hissarna!

Under 2026–2028 byter vi hissar i flera trapphus på Moränvägen för att höja både trygghet och komfort för alla boende. Arbetet tar cirka fyra veckor per trapphus och under tiden är hissen helt avstängd.

Preliminär tidsplan 2026

Moränvägen 1 Februari/mars 2026
Moränvägen 2 Mars/april 2026
Moränvägen 44 A April/maj 2026

 

Preliminär tidsplan 2027

Moränvägen 44 B Januari/februari 2027
Moränvägen 106 Februari/mars 2027
Moränvägen 108 Mars/april 2027

 

Preliminär tidsplan 2028

Moränvägen 110 2028 (Ev april/maj 2027)

 

Obs! Tiderna är preliminära och kan komma att justeras.

Så påverkas du under arbetet
  • Hissen är avstängd hela perioden.
  • Det kan förekomma ljud, lukt och byggmaterial i trapphuset.
  • Trapporna kan användas som vanligt - Vi ställer ut stolar på varje våningsplan för trötta ben.
  • Försök att inte boka in- utflyttning eller tunga transporter under denna period.
  • Håll trapphuset fritt från barnvagnar, cyklar och annat.
  • Tips! Meddela hemtjänst/vårdgivare om du påverkas.
Den nya hissen 🚀

Hissen som installeras är modern, tryggare och mer driftsäker – och den får nöddrift vid strömavbrott, vilket innebär att den kör till närmaste plan och öppnar dörrarna automatiskt.

Har du särskilda behov eller övriga frågor?

Hör av dig i god tid om du behöver stöd under perioden då hissen är avstängd.

Kontakta din kundförvaltare eller skicka e-post till info@haningebostader.se

Frågor och svar

Om du inte hittar svaret på din fråga - Vänligen hör av dig till oss 💚

Ca 4 veckor per trapphus (per hissbyte). Exakt tid meddelas separat till de berörda hyresgästerna.

Den befintliga hissen är sliten och uppfyller inte längre dagens krav på säkerhet och driftsäkerhet. Det här är en planerad underhållsåtgärd för att säkerställa trygg och långsiktig hissdrift.

Nej. Då detta är ett planerat underhållsarbete utgår ingen hyresreduktion eller ersättning.

Kontakta oss omgående.

Flytt och boendekostnader hanteras via din hemförsäkring. Du behöver också:

  • Teckna hemförsäkring och elabonnemang för det tillfälliga boendet.
  • Flytta eventuella abonnemang för bredband, TV och telefoni.

Ja, viss störning i form av ljud och lukt förekommer under arbetstid, men vi försöker minimera påverkan så mycket som möjligt.